Základy posilňovania

Ak chcete zmeniť svoju postavu, alebo zlepšiť svoj zdravotný stav, musíte byť dostatočne motivovaní, trpezliví a mať pevnú vôľu.
K najpodstatnejším faktorom tejto zmeny patrí výživa. Kto chce byť štíhly, musí mať viac svalovej hmoty a menej tukov. Myslím tým primeraný stupeň osvalnatenia, bez prehnaných a pre bežného človeka aj zbytočných svalových objemov.

Sval je hmota bielkovinového charakteru a preto na doplnenie a ošetrenie svalových štruktúr, na podporu udržania svalovej hmoty a zabezpečenie štíhlosti je potrebné prijímať v strave určité množstvo bielkovín. Bielkoviny sú nevyhnutné aj na zabezpečenie základných potrieb a funkcií organizmu, napr. imunity, hormonálnej činnosti, činnosti enzýmov, zúčastňujú sa pri syntéze rôznych látok v tele ako aj pri celej rade chemických procesov. A práve časť bielkovín v strave prijatých nad rámec spomínaných základných potrieb zamedzí tomu, aby sa pri redukcii odbúrala svalová hmota. Chudnutie cez odbúranú svalovú hmotu je typické pri hladovkách. Pri rozumnej redukcii musí byť zníženie telesnej váhy dôsledkom odbúranie tukov a nie svalov. A práve vďaka udržanej svalovej hmote v spojitosti s posilňovacím tréningom sa zrýchľuje metabolizmus, t.j. telo má vyšší pokojový výdaj, lepšie spaľuje tuky.

„Efektívny boj s tukmi je bojom o udržanie svalovej hmoty."

V strave je potrebné:

  1. Jesť častejšie a menej (primerane).
  2. Prijímať viacej bielkovín (chudé mäso, nízkotučné mliečne výrobky, vajíčka, strukoviny, sója a proteíny v doplnkoch výživy), primerane sacharidov (ryža, zemiaky, celozrnné cestoviny, obiloviny, zelenina, ovocie) a menej tukov.
  3. Nehladovať, jesť striedmo.

Ako Vám pomôže posilňovací tréning?

  • v spojitosti so správnou výživou sa zabráni strate svalovej hmoty,
  • sval zrýchľuje metabolizmus, zvýši sa pokojový výdaj, tuky sa spaľujú vďaka svalom aj v noci keď spíte, a aj v čase, keď necvičíte,
  • zlepší sa držanie tela,
  • môžu sa odstrániť niektoré bolesti (chrbát, rameno, koleno atď.),
  • za relatívne krátky čas sa posilní svalstvo celého tela,
  • prevencia osteoporózy, zlepšenie srdcovej činnosti, kĺbovej pohyblivosti atď..